| Megnyitó beszéd | 
  
  
| Jónapot kívánok hölgyeim és uraim, öröm számomra, hogy itt, a Keresztény Múzeumban lehetek és megtisztelő, hogy a megnyitóbeszédre a Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon című  kiállítás szervezői felkértek.  | 
  
  
| Amint a  cím is jelzi, a kiállításon régi és új kárpitokat láthatunk együtt. A Keresztény  Múzeum ugyanis különleges flamand darabok gyűjteményével rendelkezik, melyeket Tournai-ban,  Oudenaarde-ban és Brüsszelben szőttek.  Ezek a kárpitok több évszázadot ívelnek át és különböző  témákat mutatnak be. Ha megtekintik a kiállítást, látni fogják a különböző stílusokat is. A Tournai -ban szőtt Kálvária a 15. század végéről Krisztust ábrázolja a kereszten, körülötte  életnagyságú figurákkal, amelyek kitöltik a teljes kompozíciót. A háttérben távoli táj látható.  | 
  
  
  
| A 16. század végéről származik a Dávid és Betshabe eljegyzése, valamint a Nagy  Sándor Jaddua főpap előtt című kárpit. Ezeket az oudenaarde-i kárpitokat a nagyméretű figurák, a  mögöttük futó nyitott táj valamint a központi jeleneteket keretező fényűző bordűrök jellemzik.  Színtén Oudenaarde-ből a 17. század elejéről való a Jelenet Judás Makkabeus történetéből, amely  számos cselekményt ábrázol csodálatos bordürrel körülvéve, amely alul vizet kacsákkal, oldalt tájat  állatokkal, felül az eget madarakkal ábrázolja. | 
  
  
  
| Flandriában a 16. században Brüsszel volt a legjelentősebb kárpit központ és azt kell  mondanom, hogy Európában is,  és ez a helyzet több évszázadon keresztül állt fenn. A fényűző  reneszánsz előtti periódusból származik a Keresztény Múzeum tulajdonában lévő Szentháromság  diadalmenete című kárpit. Itt a gazdagon felöltözött figurák nem olyan merevek, mint a tournai-i  kárpiton és az arcok is jóval realisztikusabbak. A kiállításon egy másik brüsszeli kárpit is látható,  amelyet az Európa szövetéből ismerhetünk: a Mercurius átadja a gyermek Bacchust a nimfáknak  címűt, az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. Ez 1700 körül készült, amely a barokk  drapériákba burkolt figurákat tájban, vázákkal, virágokkal és állatokkal díszített  széles bordürrel  keretezve mutatja. | 
  
  
| Az Európa szövete révén jutunk el a történeti és kortárs kárpitok közötti kapcsolathoz,  valamint a 20. századtól napjainkig tartó kárpit tervezéshez és szövéséhez. Így az időjáráshoz,  amelyet a régi és új kárpitokon egyaránt megcsodálhatunk és amelyre hasonló szempontok alapján  tekinthetünk:  mit képvisel, milyen a kompozíciója, milyen színeket használ, hogyan van  megszőve... de azt is, hogy amikor nézem milyen érzelmeket váltott ki belőlem, azaz mit tett  velem? És ez az, amiről a művészet szól és itt nem tudok különbséget tenni dekoratív és  szépművészet között.  A kortárs magyar kárpitszövők ugyanis olyan művészek, akik, hogy  kifejezzék magukat, ezt a médiumot választották. Ők az évszázadokat, a klaszikus tradíciót  használják, amelyben olyan nagy festők, mint  Raffaello, Peter Paul Rubens, François Boucher és  még sokan mások kárpitok tervezőiként vettek részt.  | 
  
  
| Jóllehet Ferenczy Noémi Teremtés, Menekülés Egyiptomba és Vénusz születése című kárpitjain a figurák, az állatok és a természet ábrázolása  naívnak tűnhet, ezek a 20. század elejéről származó kárpitok azonban még mindig felkeltik az  érdeklődésünket.  | 
  
  
| Érdekes lehet ugyanazt a nézőpontot alkalmazni a történeti és kortárs kárpitok esetében: távolról és közelről. Ha az egészről akarsz teljes képet kapni, akkor a teljes áttekintés az első, de  vonzó látni a részleteket is, hogy a kárpitot hogyan szőtték. Ugyanez a helyzet azoknak a kortárs  kárpitoknak az esetében is, amelyeket a kiállításon láthatunk. | 
  
  
| Habár az ország elvesztette az egyik legnagyobb kárpitművészét, Dobrányi Ildikót,  öröm látni, hogy a kárpitművészet még mindig virágzik Magyarországon.  A magyar  kárpitművészek kvalitásait  ennek a kiállításnak az anyaga is mutatja,  amely világossá teszi  számunkra, hogy ezek mennyire fontosak az utóbbi 50 év európai kontextusában.  | 
  
  
| Szeretném kifejezni reményemet, hogy a magyar művészek továbbra is ilyen csodálatos  és érdekes kárpitokat fognak létrehozni, legyenek azok figuratívak, vagy absztraktak. | 
  
  
| Végül szeretnék gratulálni a kiállítás szervezőinek és a kiválasztott művészeknek ehhez  a csodálatos kiállításhoz itt a Keresztény Múzeumban. | 
  
  
| Köszönöm a figyelmet. | 
  
  
|   | 
  
  
| Dr Elsje Janssen, az antwerpeni Királyi Szépművészeti Múzeum tudományos igazgatója | 
  
  
|   | 
  
  
 | 
  
  
|   |