Lehetett
volna bármi, művészettörténész, elméleti ember, egyetemi professzor,
affinitása, képessége bőven megvolt hozzá, de ő történetesen
kárpitművész akart lenni. Ahogy ő fogalmazott, első látásra
szerelembe esett evvel az embert próbáló műfajjal, s éppoly magas
színvonalon művelte, mint 17. századi klasszikus elődei. Nem volt
próféta a saját hazájában, miközben a nemzetközi színtér a
legnagyobbak között tartotta számon. Teljes joggal! Minden
csínját-bínját ismerte a szövésnek; bravúrosan, virtuóz módjára
szőtte sűrű felvetésű falikárpitjait, melyek kortárs témát és
gondolkodást ötvöztek ősi technikával. A világ minden tájáról,
Koreától Kanadáig csodájára jártak munkáinak nagynevű kárpitmuvészek.
Az American Tapestry Biennialra
és a European Tapestry Forum által szervezett Artapestry
vándorkiállításokra rendszeresen beválogatták és kitüntették muveit.
Ferenczy
Noémit tekintette szellemi mesterének: vele együtt vallotta és
művelte a művészi szándék és a mesterségbeli tudás szimbiózisát. Az
autonóm kárpit műfajában a tervező művész és kivitelező szövő
személyét elválaszthatatlannak tekintette. Azt vallotta, hogy a műfaj
nyelve csak a kettő együttesével újítható meg, szemben a korábbi
gyakorlattal, amely szerint festoművészek elképzeléseit kartonjaik
alapján névtelen szövők tették át puha, érzéki kárpitba. Számára a
kárpit és a szövéstechnika végtelen lehetőségek tárházát jelentette,
amely szinkronba hozható a kortárs, digitális gondolkodással.
2008-ban Ferenczy Noémi díjat kapott.
Jelentos
részt vállalt a MKE-ben, a Magyar Kárpitművészek Egyesületében is
Dobrányi Ildikó elnöksége idején. Mindketten missziójuknak tartották
a műfaj megújítását, s a szocialista időkbol örökölt rossz
reputációjának megváltoztatását, illetve a nemzetközi megmérettetést.
A két nemzetközi Kárpit
kiállítás a
Szépművészeti Múzeumban (2001, 2005), amelyet közösen gründoltak, a
hazai kárpitművészetet a nemzetközi színtér élvonalába emelte és
rangot adott neki. A nemzetközi felhívás, a nyílt és névtelen
pályáztatás, a külföldi többségu, független nemzetközi szakmai
zsüri mind olyan elemek voltak, amelyekre nagy súlyt fektettek, s
amelyek révén a nemzetköziség és szakmaiság levegőjét csempészték be
a hazai közegbe.
Dobrányi
Ildikó halála után, 2008-ban kezdeményezője és titkára volt a
DIA-nak, a Dobrányi Ildikó Alapítványnak, amely a Kárpit
kiállítások szellemiségét és céljait volt hivatott továbbvinni.
Haláláig vezette az alapítványt. Nagy felelosséggel,
professzionalizmussal és szívós elhivatottsággal folytatta a
missziót. Kitartó munkája rangos külföldi és hazai kiállításokat,
konferenciákat, katalógusokat és kiadványokat eredményezett. Az
Európa
szövete projekt
kezdeményezője, majd a 2011-ben Brüsszelben és a budapesti
Iparművészeti Múzeumban bemutatott kiállításoknak kurátora volt. A
Mercurius átadja a gyermek Bacchust a nimfáknak
címu 18. századi kárpit neves európai kárpitművészek
együttmuködésével megvalósított kortárs parafrázisával a
hagyományokon nyugvó, de új életre kelt műfaj mellett tette le a
voksát. (Az ő ötlete volt a magyar kárpitművészek együttmuködésével
megvalósuló, 1996-os, hazai Himnusz
projekt is.) 2014-ben már nagy betegen, de töretlen akarattal szintén
kezdeményezője és társkurátora volt az esztergomi Keresztény
Múzeumban megrendezett Történeti
és kortárs kárpitok Magyarországon kiállításnak.
Időforma
címu művét a múzeum azóta megvásárolta, és állandó kiállításán
látható. A múzeum szakmai elismerése, és az, hogy Solti Gizella
munkája mellett kapott helyet, nagy örömére szolgált.
Kiváló
intellektus volt, éleseszű, gyors észjárású és vesébelátó, ami
kérlelhetetlen igazságérzettel párosult. A megalkuvás távol állt
tőle. Ennél fogva szakmai társa és jó barátja halála után
meglehetősen magára maradt, s leginkább önnön elhivatottsága,
ügyszeretete éltette; saját magából merített erőt. A szakma, amelyre
mindketten rátették az életüket, méltatlanul bánt velük.
2008-ban
doktori fokozatot szerzett. DLA dolgozatát a modern autonóm kárpitról
írta, értekezése 2012-ben Az
idő szövete. Az európai tradíciójú szövött kárpit metamorfózisai
címen önálló
könyvként is napvilágot látott. Nagyon szeretett volna tanítani,
magas szintu szaktudását továbbadni, de erre sajnos nem került sor.
Valamikor
engem is ők – harmadikként Mojzer Miklóssal, a Szépművészeti
Múzeum egykori igazgatójával együtt – vontak be e műfajba, és
győztek meg munkáikkal, hogy az avíttnak, porosnak vélt művészeti
ágat releváns kortárs művészetként értelmezzem. A kárpitművészet
számomra egyet jelentett velük; halálukkal egy korszak lezárult.
Ibolya
hosszú betegsége alatt értettem meg, mit is jelent valójában a
„méltósággal viselt” jelző, hogy annak ténylegesen van
jelentése, s nem csupán egy frázis. Ahogy azt is ő érttette meg
velem, hogyan lehet farkasszemet nézni a halállal. Soha egy zokszó el
nem hagyta ajkát, ennél fogva nem is hittem, hittük, hogy meghalhat,
még ha betegsége végzetes volt is. Fájdalmas űrt hagyott maga után, s
annak tudatát, hogy az igaz emberek is meghalnak, s emelkedett,
szinte éteri művészetük sem tudja őket megóvni. A művészettörténet
számára azonban halhatatlan marad; saját műfajában a legnagyobbak
között.
|